استادمختاری فرمودند:اندیشه ی اسلام درپنج موضع تبلور پیدامی کند که سه نکته آن اعتقادی ایست

  ا-حقانیت دین:که باید اثبات شود وفلسفه آن نشر داده شود زیرا هرقدر دین ودیانت مردم افزایش پیدا کند پایه های اسلام محکمتر خواهد شد

2-حقانیت اسلام:دین اسلام دین زمان است نه دین زردشت ومسیحیت و یهودیت و.چرا که پیامبر ما خاتم انبیاء وباآمدن ایشان سایرادیان نسخ شده است

3-حقانیت شیعه: که مبتنی براستدلالات عقلی ونقلی معتبر است ونظام جمهوری اسلامی نظامی شیعی ایست

4- ضرورت حکومت دینی:که نیاز همه جوامع وتآمین کننده سعادت آن است

5-ضرورت ولایت فقیه: که اصل تضمینی اجرای احکام الهی دراصل غیبت وحتی درزمان حضور معصوم می باشد

اما درمورد حقانیت شیعه لازم است نکاتی مورد عنایت قرارگیر د   

اولا:تفکر شیعه نسبت به امامت تفکری مبتنی بر استدلالات متقن است بر خلاف سایر مذاهب اسلامی که اعتقاد دارند پیامبر بعد ازخود کسی رابه جانشینی خود انتخاب نکردند ورهبری آسمانی درموردامامت وجود ندارد واین امر مهم از جایگاه آسمانی نزول وبه دست مردم و انتخاب مردم منجرگردیده است وبرهمین مبنا درسقیفه جمع شدند تا خلیفه را معین نمایند واین نصب الهی راتغییر دادند وحضرت امیر المومنین علی(علیه السلام)راخلیفه چهارم راشدین قرار گرفت،این درحالی است که باید پرسید ازنظر عقلی قابل قبول است  که پیامبر امت رابدون جانشین وداع گوید درحالی که طبق آیات قرآن (عزیز علیه ما عنتم وحریص علیکم  وبالمومنین الرئوف الرحیم) سخت است بر پیامبر گمراهی مردم وحریص است برهدایت آنها ونسبت به اهل ایمان ایشان مهربان هستند،وخود پیامبر(صلی ا.علیه وآله وسلم )بفرمایند- من اصبح ولم یهتم بآمورالمسلمین فلیس بمسلم-وخود اهتمامی به  اصل تضمینی دین نداشته باشند وخود به حدیث منقول خود عمل ننمایند

ثانیا:آیا پیامبر عزیز اسلام نمی دانستند که امت ایشان بعد ازایشان73فرقه می شوند؟که فقط یک فرقه بر حق هستند ولاغیر؟ قطعا نسبت دادن ندانستن به رسول منافات با علم لدنی وعلم الاولین والاخرین ایشان است   وتعبیر هذیان گفتن با مقام ایشان توهین ی آشکار به این امرمهم است

ثا لثا:ماازبرادران محترم اهل سنت می پرسیم زمانیکه پیامبر اکرم  ازدنیا رفتند اگر تمام حقایق دین راگفتند  وارجاع صرف به قرآن دادند با استدلال (حسبنا کتاب ا.) پس چرابا بودن قرآن ،  نماز که ستون دین است  دربین شیعه وسنی فرق دارد ومسائلی ازاین قبیل که نتوانسته اندآنها رابا ارجاع به قرآن حل کنند زیرا هر کدام تفسیری از آیات رابرداشت کردند وحتی درآیه وضو که صراحت به کیفیت وضودارد دچار اختلافند که مطمئناسر منشاء این اختلافات دنبال رهبر آسمانی راه نیفتادن است که عارف به ظاهر وباطن قرآن است

رابعا :آیا پیامبر اکرم (ص)می توانستندتمام مسائل رادرمدت 23سال ،آنهم درزمانی که 13 سال آن دراوضاع خفقان قرار داشت ،که سه سال مآمور به مخفیانه تبلیغ کردن دین بودند وسه سال درشعب ابی طالب به محاصره اقتصادی وی و.دچار بودندودر10سال درمدینه نیز مشغول به 80 جنگ آنهم با ظرفیت مردم آن زمان، نمی توانستند اولا مردم راازجاهلیت وتوحش وتعصب خارج کنند وبعد ازآن تمام حقایق رابرکرسی اثبات وملکه شده بر جانها وقلبها بنشانند،وثانیا عدهای زیادی ازمنافقان وکافران ومشرکان وسوسه های شیطانی شان رابقدرت ادامه می دادند-لذا حذف امامت معصوم ورهبرآسمانی دین راناقص خواهد کرد

بنابراین اعتقاد شیعه ثابت می شود که پیامبرمستقیما امامت امام علی(علیه السلام)رانه تنها به تنهایی در غدیربلکه درغیر غدیر درمناسبتهای مختلف امامت 11امام بعدازایشان رانیزاعلام نمودند تا فردا روز گفته نشود ایشان تعیین امامت نکردند ودین رابا ظرفیت امامت تکمیل نکردندزیرا اگراینکار مهم زمین می ماند مساوی بود با عدم ابلاغ رسالت  به نص صریح قرآن(یاایها الرسول بلغ ماانزل الیک من ربک فان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس)